Co rozumiemy pod określeniem Above the fold (ATF)?
Above the Fold (w skrócie ATF) to pojęcie z tematyki witryn internetowych (blogów, stron, sklepów itp.). Odnosi się ono do obszaru, który jako pierwszy jest widoczny po załadowaniu witryny w oknie przeglądarki. Czyli to co zobaczy użytkownik bez potrzeby scrollowania / przewijania witryny.
Wszystkie pozostałe obszary nazywane są zaś sekcjami Below the Fold.
Czym jest Above the fold (ATF)?
Jak już wspomniałam wcześniej ATF to pierwszy ekran jaki zobaczy każda osoba, która wejdzie na witrynę internetową. Oczywiście nie zawsze zobaczy ona to samo. Witryny się bowiem od siebie różnią do tego miewają różny układ w zależności od urządzenia na, którym je przeglądamy.
Jakie elementy powinny się znaleźć w ATF?
W sekcji tej powinny znaleźć się elementy takie jak:
- logo, menu i czasem przycisk CTA, (w HTML sekcja header),
- nagłówek informujący o tematyce strony – H1,
- baner, obraz w tle lub grafika dopasowana do tematyki witryny,
- Breadcrumbs,
- fragment treści wprowadzający do tematyki strony lub podstrony.

Dlaczego sekcja Above the fold jest ważna?
Sekcja ta jest ważna z wielu powodów. Przede wszystkim jednak dlatego, że jest to pierwsza żeczy jaką zobaczą nasi odbiorcy. Często to właśnie na jej podstawie podejmą decyzję czy zostają na stronie czy też nie. Dodatkowo jest to miejsce gdzie na szybko mogą się oni przekonać czy znajdują się w odpowiednim miejscu na stronie/ blogu / w sklepie właściwej firmy.
źródła:
- https://ks.pl/slownik/co-to-jest-above-the-fold
- https://mayko.pl/slownik-e-marketingu/above-the-fold/
W branży IT jestem już od 2007 roku. W tym czasie zajmowałam się głównie tematyką pozycjonowania i budowy stron internetowych. Hobbistycznie zajmuje się fotografią, podróżami (głównie tymi mikro). Interesuje się mitologią (Nordycką, Grecką i Rzymską) i historią.