W jakim miejscu umieścić logo na stronie internetowej by było widoczne!?
Na to pytanie nie ma tak naprawdę dobrej odpowiedzi. Logo może być bowiem umieszczone w praktycznie dowolnym miejscu na stronie ?. Nie oznacza to jednak, że to miejsce będzie właściwe.
Cele umieszczania logo na stronie
Na początek zastanówmy się po co umieszcza się logo na stronie. Przeważnie logo pełni formę „identyfikatora” znaku rozpoznawalnego przez naszych klientów, czytelników lub osoby postronne. Większość z ludzi to wzrokowcy – mogą oni ze słuchu nie zapamiętać nazwy, ale z odległości kilku alejek w sklepie dostrzec produkt, który chcą kupić. Tylko dlatego, że kojarzą logo producenta lub samo opakowanie towaru.
Podobna zasada obowiązuje na stronach internetowych. Sporo ludzi ich w ogóle nie czyta – tylko „skanuje” (przegląda – co często ma też wpływ na długość odwiedzin na blogu, stronie lub w sklepie). Dlatego też w ostatnich latach coraz popularniejsze stają się infografiki – która w pewien sposób ma pełnić skróconą wersje całości. Obrazek to jedna z niewielu rzeczy jakie zatrzymują wzrok czytającego.?

Logo w pewnym sensie też jest taką grafiką. W tym miejscu chciałam podzielić się z wami obrazkiem, dzięki któremu dowiecie się jaka jest różnica między logiem a logotypem. Bardzo dużo osób tego nie rozróżnia a niestety mimo podobnej nazwy nie są to synonimy.
Drugą funkcją jaką pełni logo na stronie jest zastępowanie przycisku Home (Strona Główna). Na wielu nowoczesnych stronach taki odnośnik nie istniej lub się od niego odchodzi. A jego rolę przejmuje właśnie logo. Musi więc ono znajdować się w łatwo dostępnym i przede wszystkim widocznym miejscu. Nikt przecież nie che tracić czasu na szukaniu logo.
Logo z lewej strony
Z punktu widzenie UX (user experience) najlepszym miejscem na logo będzie lewa górna krawędź strony. Lokalizacja ta jest najczęściej spotykana i najbardziej zalecana.
Przemawia za nią kilka czynników głównie jednak uwarunkowanie kulturalne. Zadajcie sobie pytanie jak czytacie! Od lewej do prawej, oczywiście. Lewy górny narożnik więc to miejsce od którego mimowolnie zaczniemy „wycieczkę” po stronie.

Za umieszczaniem loga po lewej stronie przemawia również budowa naszego mózgu. Jak zapewne pamiętacie za prawą część ciała odpowiada lewa półkula a za lewą prawa (u mańkutów sprawa wygląda nieco inaczej). Lewa strona naszego mózgu odpowiada za logiczne myślenie a prawa za uczucia, wyobraźnię.
Dlatego po prawej stronie umieszczamy elementy wymagające analizy. Takie jak tekst np. menu naszej strony. W ten sposób użytkownicy zapamiętają dużo więcej z naszej strony niż w przypadku innego układu.
Logo z prawej lub na środku strony
W sytuacji jednak gdy układ naszej strony jest inny niż standardowy np. kiedy chcemy w nagłówku umieścić obrazek, logo może znajdować się po prawej lub na środku. Prawa półkula mózgu dużo lepiej od lewej radzi sobie z obrazem. W ten sposób obraz nie będzie aż tak absorbował uwagi odwiedzającej stronę osoby. W tym wypadku zmiana położenia logo wyjdzie na plus.
Wydaje mi się, że dobrym przykładem gdzie log znajduje się na środku jest logowanie do panelu WordPress.

Logo w stopce strony
Innym istotnym miejscem gdzie można znaleźć logo jest stopka. Umieszczenie go w stopce moim zdaniem to dobry pomysł. Dzięki tej operacji utrwalimy tylko nasze logo w pamięci gości naszej witryny.?
Podsumowanie
Jak widać samo umieszczenie logo na stronie to nie jest prosta rzecz. Z pewnością nie jeden grafik miał by dużo do powiedzenia na ten ten temat. ?
Mam nadzieję, że wpis się wam spodobał i dowiedzieliście się z niego czegoś ciekawego. Swoje opinie i uwagi możecie zostawić w komentarzu. Tak samo sugestie na temat kolejnych wpisów.
źródła:
- https://pl.blogpascher.com/wordpress-tutorial/lub-powinien-put-the-logo-for-your-stronie
- https://www.migomedia.pl/gdzie-powinno-byc-umieszcozne-logo-by-zwracalo-uwage
- https://pl.blogpascher.com/wordpress-tutorial/lub-powinien-put-the-logo-for-your-stronie
W branży IT jestem już od 2007 roku. W tym czasie zajmowałam się głównie tematyką pozycjonowania i budowy stron internetowych. Hobbistycznie zajmuje się fotografią, podróżami (głównie tymi mikro). Interesuje się mitologią (Nordycką, Grecką i Rzymską) i historią.