Co to jest webinarium (webinar)?
W ostatnich latach webinaria są bardzo popularną formą działań marketingowych. Oczywiście duży wpływ miały na to wydarzenia z ostatnich lat, które zmusiły ludzi do szukania nowych form współpracy, edukacji i sprzedaży.
Działania takie jak webinaria zastąpiły spotkania twarzą twarz. Po mimo, że teoretycznie świat już wrócił do normy to jednak webinaria są nadal popularne. Spowodowane jest to faktem, że można je prowadzić jak i oglądać z dowolnego miejsca na świecie.
Co to są webinaria?
Webinaria zwane też z języka Angielskiego Webinarami to nic innego jak seminaria, szkolenia lub wykłady prowadzone w formie online za pomocą różnego typu narzędzi. Można więc uznać, że to forma nauki przez Internet. Webinaria bardzo często mają ukryte zadanie. Przy czym nie zawsze chodzi o bezpośrednią sprzedaż po wydarzeniu.
Często chodzi bowiem o zbudowanie np.
- pozycji eksperta,
- rozpoznawalności marki lub poprawę jej wizerunku,
- zainteresowanie odbiorcy daną tematyką,
- zapisania się na kolejne spotkanie lub do newsletteru,
- i wiele innych.
W praktyce też prowadzącemu lub prowadzącym zależeć może na kilku rzeczach jednocześnie. Webinaria prowadzone są zarówno w wersji darmowej jak i płatnej. Czasem trzeba się na nie zapisać a kiedy indziej może uczestniczyć w nim każdy posiadający link do wydarzenia.
Co z webinarium ma uczestnik?
W zależności od tego jakiego typu jest to szkolenie uczestnik:
- ma możliwość zdobycia wiedzy na temat omawiany podczas webinarium,
- poznania innych osób zainteresowanych daną tematyką,
- może odkryć nowe tematy,
- poznać różnych ekspertów, firmy o których nie koniecznie wcześniej słyszało,
- skorzystać z oferty, która wyda im się atrakcyjna,
- uzyskać dostęp do różnych materiałów udostępnianych np. za pomocą newsletteru.
W teorii uczestnik powinien uzyskać przynajmniej jedną z tych powyższych wartości. A tym samym uzyskać przynajmniej częściowe zadowolenie z webinarium.
Czym różni się webinarium od wideokonferencji?
Chociaż zarówno webinar jak i wideokonferencja odbywają się z pomocą internetu to nie należy mylić ze sobą tych dwóch pojęć.
Zasadniczymi różnicami pomiędzy nimi są:
Typ | webinar | wideokonferencja |
Ilość prowadzących | mała, jeden lub kilku | duża, od kilku do kilkunastu |
ilość uczestników | od kilku do kilkunastu często w zależności od zainteresowania | ściśle określona liczba, obowiązują zawsze zapisy |
medium | internet | internet |
czas | max 2 godziny | kilka godzin |
zaangażowanie uczestników | mogą zadawać pytania, wpływać na przebieg webinaru | głównie słuchają wypowiedzi prowadzących |
Programy do prowadzenia webinariów
Obecnie na rynku mamy dostępnych wiele różnych programów z pomocą, których możemy poprowadzić webinaria. Część z nich jest też darmowa. Do najpopularniejszych należą:
- Zoom
- Google Hangouts
- WebinarJam
- EasyWebinar
- Livestorm
- ClickMeeting
- GetResponse
- WebinarNinja
- WebinarsOnAir
- GoToWebinar
- EverWebinar
W przypadku aplikacji np. Zoom miałam okazję brać udział w kursie językowym, który był prowadzany za jego pośrednictwem. Uczestnicy przed przystąpieniem najpierw otrzymali zaproszenia do konkretnej lekcji. Program ten umożliwiał uczestnikom np. dzielenie się między sobą widokiem ekranów. Dzięki czemu prowadząca mogła nam pokazywać prezentację, podręcznik ze swojego komputera. Mieliśmy też możliwość wykonywania różnych ćwiczeń w grupach kilku osobowych, dzięki możliwości podziału na pokoje.
Chociaż jak by się dobrze zastanowić to krótki webinar równie dobrze można poprowadzić na platformach takich jak Facebook, Instagram czy YouTube. Osobiście brałam w kilku takich udział i wydaje mi się, że były w miarę udane.
W branży IT jestem już od 2007 roku. W tym czasie zajmowałam się głównie tematyką pozycjonowania i budowy stron internetowych. Hobbistycznie zajmuje się fotografią, podróżami (głównie tymi mikro). Interesuje się mitologią (Nordycką, Grecką i Rzymską) i historią.