Rodzaje contentu na stronach internetowych, ale nie tylko
Obecnie w internecie możemy się spotkać z naprawdę dużą ilością różnego typu contentu. Jest ich na tyle dużo, że bardzo łatwo można się w tym pogubić. Jakie są zatem rodzaje contentu?
Co to jest content?
Content to wszelkiego rodzaju materiały, teksty i treści jakie umieszczamy na witrynach internetowych (stronach, blogach, forach, sklepach itp.). Innym określeniem na content będzie więc zawartość witryny.
Czy musimy używać różnego rodzaju contentu?
Nie przeważnie zalecane jest by się ograniczyć do kilku rodzajów zbyt duże zróżnicowanie może być bowiem dla nas w ostatecznym rozrachunku dość problematyczne. To jednak jakie będą najlepsze dla was zależy od tego kto jest waszym docelowym odbiorcą – grupą docelową. Nie ma bowiem specjalnie po co tracić czas na tworzenie contentu, którego nikt nie będzie czytał. Czasami jednak na początku należy przetestować kilka metod by wybrać tą najlepszą. Czasem bowiem to co nam się wydaje najlepszym rozwiązaniem wcale nim nie jest. Nasze podejście do tematu bywa zbyt emocjonalne.
Tematyką treści na stronie i promowania się z jego pomocą zajmuje się Content Marketing.
Najczęściej stosowane rodzaje contentu:
– artykuły,
– filmy, nagrania,
– webinary, podcasty,
– e-booki,
– poradniki, instrukcje obsługi, kursy,
– raporty i badania branżowe,
– infografiki,
– rankingi,
Czym jest dobry content?
Dobry content to taki, który jest pozytywnie odbierany zarówno przez odbiorców jak i wyszukiwarki internetowe. Tekst taki musi więc zawierać słowa klucze (słowa kluczowe) po, których wyszukiwarka będzie mogła nas znaleźć. Przy czym jednocześnie musi to być w miarę łatwe w interpretacji.
Jak się pisze content?
Content (kontent) to zawartość strony, blog, sklepu itp. w zależności od tego czym się zajmujesz będzie wiec inny. Dostosowany pod twoją branżę.
Popularne rodzaje contentu spotykanego na stronach internetowych
Jak pisałam wcześniej form contentu jest naprawdę dużo i omówienie ich mogło by się okazać prawdziwym wyzwaniem. Mogła tym też jakiś rodzaj przypadkiem ominąć. Dlatego też zdecydowałam, że omówię jedynie te popularniejsze. Jak nie trudno się domyśleć popularne bez powodu nie są.
Poradniki, instrukcje obsługi
Chyba za dużo nie muszę wam pisać na temat tej grupy tekstów. W dużym jednak podsumowaniu chodzi o tworzenie przewodników, instrukcji pomagających np. w nauce obsługi jakiegoś urządzenia, programu, aplikacji a czasem nawet programowania.
Wiele internetowych kursów również tworzonych jest w tej konwencji.
To co tu jest ważne to dostosowanie poziomu do odbiorcy. Inaczej będziemy pisać do osoby dopiero zaczynającej (juniora – prawdziwego nie tego z 2/3 letnim stażem zawodowym) a inaczej dla zaawansowanej czy dla osoby posiadającej już jakąś wiedzę.
Recenzje
Recenzje można tworzyć na różne tematy np. przeczytanej książki, gry, aplikacji czy urządzenia a nawet zabawki dla zwierząt. Forma ta jest często poszukiwana w Internecie. Jednak w zależności od tego co recenzujemy ma też określoną żywotność i trzeba z nią się wstrzelić w odpowiednim momencie.
Forma ta jest też nie za łatwa. Często trzeba wyjść poza własne poglądy i dostrzec potencjalne zalety i wady. W końcu jeśli np. książka jest o tematyce która nas nie interesuje nie możemy ją zrównać z ziemią, bo to nie jest w 100% uczciwa recenzja. Ktoś inny może ją polubić. Podobnie np. z opcjami wbudowanymi w urządzenia czy aplikacje – to że tobie nie jest coś potrzebne lub nie jest interesujące nie znaczy, że jest złe. Chyba że naprawdę takie jest – nie działa, ma ukryte wady, narusza dobro twoje i innych ludzi lub stanowi jakąś formę zagrożenia.
Grafiki, Infografiki, animowane grafiki, zdjęcia
Nie od dziś wiadomo, że obraz czasami potrafi powiedzieć więcej niż nie jedne słowa. Forma ta nie koniecznie jest łatwa, czasami bowiem może być błędnie interpretowana. Zastanawiacie się jak można źle zinterpretować np. zdjęcie firmowe? W bardzo prosty sposób np. pracowała w firmie gdzie w logo znajdowała się dłoń, więc na zdjęciu firmowym wszyscy mieli wyciągniętą do przodu dłoń. Takie przyjazne odniesienie do logo. Jednak kilku nowych pracowników mówiło, że na widok tej wystawionej dłoni myśleli, „że to znak stop”. Wydawało i się jak by firma chciała kogoś odpychać. Dopiero po chwili skojarzyli logo.
Filmy, Video
Filmy to bardzo popularna forma przekazu informacji. Za ich pomocą można bowiem oddziaływać na zmysł wzroku i słuchu. Forma ta jest dużo trudniejsza w przygotowaniu jednak często łatwiejsza w przekazie i interpretacji. Z pomocą tej formy możemy np.:
- przeprowadzić szkolenie, naukę pokazać tutorial
- zareklamować, pokazać naszą usługę
- przekazać jakąś informację
Podcasty
Podcasty to również ciekawa forma przekazywania informacji. Dużo osób bowiem zwraca uwagę na to, że nie ma czasu na czytanie. Jego brak tłumaczą np. zajmowaniem się dzieckiem lub dużą ilością prac domowych. Jednak nie ma przy tym przeciwskazań by mogły one w tym czasie słuchać gotowych nagrań. I tym właśnie są podcasty – nagraniami. To co nagramy w takim podcaście zależy od naszych potrzeb może to być np.
- wywiad
- recenzja książki, filmu
- przybliżenie pewnej tematyki (np. różnych historii, teorii, określeń)
Wywiady
Wbrew pozorom wywiady nie muszą być przeprowadzane z bardzo znanymi ludźmi. Mogą być one np. przeprowadzone z specjalistą w danej dziedzinie, który akurat jest naszym znajomym, kolegą / koleżanką z pracy. Niestety na bardziej znanego gościa trzeba będzie trochę poczekać i popracować.
W tym miejscu warto pomnieć by omawiany temat był jak najbardziej „poważny” i przydatny. Tak by od razu zacząć kreować swoją markę i nie upokarzać rozmówcy. Czasem warto wcześniej zapytać się go o jakość pytań i czy nie należało by czegoś dodać.
Taki wywiad może być wykony w formie pisanej lub video.
Listy, checkboksy
Dobrym przykładem mogą tu być np. listy z tym co należy spakować na wakacje lub do szpitala. Listy takie bywają popularne tylko sezonowo lub okazjonalnie.
Referencje
Czasami warto o nie poprosić naszych czytelników i/lub klientów. Dzięki nim zyskamy na wiarygodności – a w dzisiejszych czasach to duży luksus. Referencje, ciekawe komentarze możesz też również otrzymać np. na łamach jakiegoś portalu lub forum.
Pamiętaj, że nie każda poproszona osoba wystawi referencję. Dla niektórych napisanie jej może być zbyt kłopotliwe (ludzie często boją się wydawać własne opinie), nie mają oni na to czasu lub po prostu zapomną. Nie oznacza to jednak, że nie otrzymasz ich być może później.
Analizy, zestawienia danych
W tej grupie znajdują się wszelkie porównania danych głównie liczbowe. Dane te nie do wszystkich będą przemawiać jednak w istotny sposób ukazywać jak wygląda dana sytuacja. Dobrym przykładem tutaj będzie np.
- który CMS jest najlepszy, najpopularniejszy + informacja o ilości użytkowników
- wyniki liczbowe promocji produktu
- wyniki ankiety, testu + omówienie
E-booki
Czyli książka w postaci elektronicznej. Może być ona napisana przez nas samych, stanowiąc np. podsumowanie naszej pracy. Jednak bez paniki w zależności od naszych potrzeb może mieć on różne rozmiary i jeśli robimy go sami to PDF jest wystarczającym formatem.
Czasami ten typ starowany jest jako forma nagrody np. za zarejestrowanie się do newslettera.
Wydarzenia online
W dzisiejszych czasach, ale nie tylko to bardzo popularna forma prowadzenia różnego typu wykładów czy nawet szkoleń. Dużym jej plusem a jednocześnie minusem jest forma prowadzenia. Z jednej strony mogą w niej bowiem uczestniczyć osoby z różnych części świata, kraju czy miasta bez konieczności wychodzenia z domu. Forma ta jednak w dużym stopniu ogranicza możliwość poznania nieco bliżej uczestników, nie zawsze mamy możliwość zobaczyć jak oni wyglądają, porozmawiać z nimi z osobna. Wydarzenia takie potrzebują też odpowiedniego sprzętu.
Newslettery
To jedna z popularniejszych form komunikacji. Jednak nie zawsze chciana i do końca lubiana. Newslettery bywają kontrowersyjne ponieważ nie zawsze każdy chce je otrzymywać bo:
- wysyłanych jest ich za dużo
- nie wyrazili zgody na otrzymywanie wiadomości
- firma zakupiła ich dane od innej (osoby takie często udostępniły dane w zupełnie innym celu)
- znalazła w Internecie (często to nielegalne)
- zmusili swoich klientów do wyrażenia zgody
Pomimo to wysyłka prowadzona z głową może pomagać nam w osiąganiu upragnionych celów. Trzeba też pamiętać by dać wybór naszym odbiorcą. W przeciwnym razie nasze wiadomości uznane zostaną za SPAM.
Testy/ Quizy
Ta forma treści jest również bardzo popularna. A to w jaki sposób mogą zostać wykorzystane jest naprawdę szeroki. Z ich pomocą można tworzyć:
- testy sprawdzające wiedzę
- psychotesty
- testy pomagające podjąć decyzję
- oraz wiele innych
Jednym słowem do wyboru do koloru. Jedyne co potrzebne do dobry pomysł!
Podsumowanie
Jak widać istnieje wiele form przekazywania i tworzenia treści. Czy są jednak one tak samo wartościowe? Niekoniecznie, mogą one bowiem oddziaływać na zupełnie inne grupy ludzi. Czasami dużo też zależy od czasu w jakim zdecydujemy się z nich skorzystać – być np. sezonowe. Przykładowo inspiracje bożonarodzeniowe latem lub wiosną są zdecydowanie mniej udanym pomysłem niż w okresie przed tym świętem (czyli jesienią i zimą).
Część rodzajów contentu wymaga też interakcji bezpośredniej. W końcu np. by uzyskać wyniki z testu trzeba go najpierw wykonać a e-book trzeba pobrać na komputer lub tablet.
Warto przeczytać:
- https://marcinkordowski.com/rodzaje-contentu/
- https://freshmail.pl/blog/10-prostych-i-efektywnych-rodzajow-contentu/
W branży IT jestem już od 2007 roku. W tym czasie zajmowałam się głównie tematyką pozycjonowania i budowy stron internetowych. Hobbistycznie zajmuje się fotografią, podróżami (głównie tymi mikro). Interesuje się mitologią (Nordycką, Grecką i Rzymską) i historią.