Każdego roku między styczniem a marcem różne firmy i organizacje zajmują się zbieraniem terenów na nadchodzący rok. To czy ich przewidzenia okażą się trafne weryfikują oczywiście kolejne nadchodzące miesiące. Jak nie trudno się jednak domyśleć część z prognoz bazuje na tym co dzieje się i działo za oceanem.
Polski rynek podobnie jak cały Europejski jest jednak nieco inny niż ten Amerykański. Wpływ na to ma oczywiście prowadzona polityka, panująca kultura oraz doświadczenia różnych grup wiekowych. W praktyce oznacza to, że konkretny trend może przyjąć się w jakiś kraju tylko w określonej grupie społecznej lub wiekowej. Przekładowo przyjmie się w generacji Z (osoby urodzone mniej więcej w latach 1997 – 2012) a zostanie zostanie zignorowany przez Baby boomers (osoby urodzone 1946-64).
Spis treści
Przewidywane trendy na 2024 rok
Udało mi się dotrzeć do kilku różnych informacji o przewidywanych trendach. Większość z nich poruszała tę samą tematykę, chociaż nie zawsze było to oczywiste na samym początku.
Trendy Wspólne dla marketingu i IT
Sztuczna inteligencja
Możliwości sztucznej inteligencji z roku na rok się zwiększają. W 2023 roku była ona już nie tylko w miarę na znośnym poziomie, ale ogólnie dostępna. W tym roku przewidywany jest dalszy jej rozwój. Wiąże się to również z ty, że zacznie ona wkraczać w kolejne dziedziny. Dzięki czemu będzie mogła ułatwiać pracę, ale być może już niedługo także ją zabierać.
Na pewno jednak nie można ufać jej w 100%. AI musi bowiem tak samo jak my ludzie musi skądś czerpać wiedzę. O ile my sami w miarę potrafimy weryfikować (np. na bazie znajomości jakiegoś tematu) to co uzyskamy to z AI różnie bywa. Słyszałam o przypadkach, że sztuczna inteligencja dokonywała:
- plagiatu (kopiowała fragmenty książek),
- myliła ze sobą pojęcia (np. opisała inny typ muzyki, architektury),
- nie widziała różnicy pomiędzy określonymi lokalizacjami (np. zamiast referat o Poznaniu napisała o Krakowie),
Ekologia
Kolejnym zapowiadanym trendem na rok 2024 jest ekologia czyli dbanie o środowisko. Trend ten ma podłoże w:
- większej świadomości konsumenckiej,
- rosnącej świadomości proekologicznej,
- przepisach prawa nakładających różnego typu ograniczenia mających na celu poprawę stanu środowiska
Trend ten może być wstępem do bardziej zaawansowanych zmian. Jaką może być zrównoważony rozwój firm. Czyli działania nie tylko proekologiczne, ale również np. prospołeczne.
Trendy dla IT (technologiczne)
Cyberbezpieczeństwo
Zwiększenie się możliwości i umiejętności sztucznej inteligencji ma dużo większy wpływ na bezpieczeństwo w Internecie niż dużo osób uważa. Puki co AI (lub SI jak kto woli) raczej samo z siebie nas nie zaatakuje (przynajmniej teoretycznie) może posłużyć jednak jako narzędzie z pomocą, którego hakerzy będą nas atakować.
Fałszowanie zdjęć, filmów to żadna nowość, jednak powoli stają się one coraz trudniejsze do odróżnienia. Coraz szybciej rozwijając się AI może doprowadzić też do sytuacji, że nasze wrażliwe dane będą coraz bardziej zagrożone. Dotychczasowe metody obrony mogą okazać się więc nie skuteczne. Co spowodować może pojawienie się niszy na rynku w postaci obroną przed sztuczna inteligencją.
Wiem brzmi to jak abstrakcja, ale już wkrótce niektóre filmy Syfy mogą stać się naszą nową rzeczywistością.
Blockchain
Będzie to kolejny rok, w którym Blockchain będzie miał duży wpływ głównie na rynek finansowy. (dla uproszczenia – mówimy tutaj np. o Kryptowalucie)
Rozwój chmury obliczeniowej
Chmura obliczeniowa wielu osobą kojarzy się głównie w roli magazynu danych. Jednak te czasy mamy już za sobą. Obecnie bowiem służy ona również usług takich jak IaaS, PaaS i SaaS. W związku z rozwojem sztucznej inteligencji będzie ona również dostępna w tym miejscu.
Trendy dla marketingu
Dbanie o czas
Stare przysłowie mówi – Nie łap dwóch srok za ogon. W naszym przypadku chodzi o działania w social mediach i na innych tego typu platformach. Wiele osób i firm stara się być jednocześnie w kilku miejscach. Działania tego typu są bardzo męczące i bywają stratą czasu. Ten rok zapowiada się też na okres zmian w różnego typu strategiach. Po części wpływ na to ma AI jak i zwykłe „zmęczenie materiału” zarówno po stronie odbiorcy jak i twórcy.
Dlatego też warto się zastanowić gdzie powinno się prowadzić swoje działania, z czego zrezygnować a może gdzieś je zwiększyć?
Grafiki zaczną tracić na znaczeniu
W tej chwili praktycznie każdy tworzy już jakieś grafiki, nawet sztuczna inteligencja. Przestały więc one być dobrą metodą na wyróżnienie się. W praktyce oznacza to, że straciły na skuteczności. Nie ma też więc specjalnie sensu by robić je jakieś naprawdę „niezwykłe” bo to nic nie da.
Warto jednak by były spójne z naszą dotychczasową formą przekazu. Większość ludzi to wzrokowcy, przyzwyczajają się oni do określonych form np. kupują leki w aptece po wyglądzie opakowania a nie po nazwie leku. Ta sama zasada może więc sprawić, że nasi czytelnicy będą zauważą nasze treści. Muszą być one jednak spójne!
Wzmocnienie Video Marketingu
Video marketing powoli zaczyna zastępowa statyczną grafikę. Widać to na Instagramie, Facebooku czy YouTube gdzie od pewnego czasu można tworzyć rolki. Czyli krótkie filmiki.
Długie treści i przekazy uznawane są obecnie dla niektórych odbiorców za zbyt meczące. Dlatego też działania tego typu w tym roku mają być kontynuowane.
Jednocześnie będą też powstawały dłuższe treści. Będą one jednak skierowane do konkretnych grup odbiorców.
Wyzwania z jakimi trzeba się będzie liczyć w 2024 roku
Zachowanie spójności i autentyczności marki
Chęć wyróżnienia się na rynku i dotarcia do nowych odbiorców może sprawić, że będziemy skłonni do różnych eksperymentów. Testowania nowych metod. Czasami jednak nie tędy droga. Tak rozkrojone działania mogą bowiem sprawić, że stracimy spójność w naszym przekazie. Oczywiście z biegiem czasu każda firma, marka czy nawet blog z czasem ulega zmianie. Jednak często są to powolne zmiany, albo bardzo radykalne (a tym samym niebezpieczne, stosowane jednak by coś ratować).
Pokolenie Z jak i młodsze osoby bardzo są wyczulone na wprowadzanie ich w błąd. W kontaktach z nimi trzeba więc być jak najbardziej autentycznym.
Rosnąca niechęć do reklam
Zarówno generacja Z jak i milenialsi (generacja Y) są zmęczeni współczesnymi reklamami. Uważają je za zbyt ugrzecznione oraz po prostu nudne. Reklamy często też są skierowane zbyt szeroko czyli w praktyce do żadnej grupy wiekowej. Do tego dochodzi też świadomość konsumencka. Młodsza grupa wiekowa zdecydowanie bardziej dba o wiarygodność i jakość produktów na tym punkcie jest więc bardziej wyczulona.
Dlatego też firmy będą musiały stanąć przed wyzwaniem zainteresowania tych dwóch grup! W większości bowiem to oni są ich odbiorcami!
Być może rozwiązaniem będzie zainteresowanie się starszą generacją czyli generacją X. Wbrew stereotypom są to w dużej mierze osoby ciągle aktywne zawodowo, posiadające już pewien dorobek. Mają już praktycznie odchowane dzieci i mogą myśleć o sobie samych. Czasami też o wnukach.
Nowe narzędzia na rynku
Zarówno pracownicy działów marketingu jak i IT (np. programiści, graficy, koderzy) będą w tym roku musieli zacząć pracę z różnego typu sztuczną inteligencja. Oczywiście będą oni ją wykorzystywać w różnych celach i być może części uda się jeszcze na razie od niej uciec. Jednak już niedługo będą musieli się nią zainteresować by móc przetrwać na szybko zmieniającym się rynku.
Klienci 50+
Osoby po 50 roku życia czyli tak zwane pokolenie (generacja X) jak wspomniałam wcześniej to osoby w dalszym ciągu aktywne zawodowo. Posiadają oni wiele pasji, mają dużą wiedzę zarówno życiową jak i zawodową. Stanowią też całkiem sporą grupę społeczna.
Ich podejście jest bardziej konserwatywne do tematu technologii czy usług. Jednak sporo z nich jest coraz bardziej na nie otwarta. Dostrzegają potrzebę zmian i dalszej nauki. Przeszkadza im jednak fakt, że często są dyskryminowani na rynku.
Warto przeczytać
Powyżej wymieniłam jedynie trendy, które wydawały mi się najistotniejsze oraz najczęściej omawiane. Jeśli wiec chcecie się czegoś więcej dowiedzieć na ich temat lub poznać kolejne trendy na 2024 rok to zapraszam do poniższych artykułów.
- https://sprawnymarketing.pl/blog/trendy-marketingowe/
- https://mrpost.pl/aktualnosci/najwazniejsze-trendy-w-marketingu-na-rok-2024/
- https://www.seogroup.pl/trendy-w-marketingu/
- https://p-programisci.pl/insights/martech-trendbook-2023/
- https://marketerplus.pl/ebook/trendbook-marketera-2024.pdf
W branży IT jestem już od 2007 roku. W tym czasie zajmowałam się głównie tematyką pozycjonowania i budowy stron internetowych. Hobbistycznie zajmuje się fotografią, podróżami (głównie tymi mikro). Interesuje się mitologią (Nordycką, Grecką i Rzymską) i historią.