Z pewnością nieraz już słyszałeś, że dobry tytuł stanowi połowę sukcesu! Jest tak dla tego, że to właśnie on ma za zadanie przyciągnąć uwagę odbiorców. To właśnie na jego podstawie czytelnicy decydują czy otworzą dany artykuł czy np. wiadomość.
Większość z nas zazwyczaj zakłada, że tytuł stanowi hasłowe podsumowanie treści. Jednak nie zawsze jest to prawda! Czasem autorzy bądź redaktorzy nadają treścią tytuły, które zwracać uwagę odbiorcy. Z samą treścią nie mają jednak dużo wspólnego.
Spis treści
Co to jest clickbait?
Słowo „clickbait” jak wiele stosowanych współcześnie określeń pochodzi z języka angielskiego. Powstało ono z połączenia dwóch wyrazów „click”, czyli kliknięcie, i „bait”, czyli przynęta. W praktyce ta nazwa sama powinna nasuwać już na myśl czego dotyczy to określenie. By jednak to doprecyzować – clickbait to działanie, którego celem jest przyciągnięcie uwagi odbiorców za pomocą tytułu i/lub grafiki (miniaturki).
Tytuły takie niejednokrotnie wprowadzają w błąd odbiorcę, wprowadzając go celowo w błąd. W efekcie treści takie tracą na rzetelności, często okazują się też być typowo reklamowe. Clickbaity są wykorzystywane głównie w celach promocyjnych. Czy są dobre? Raczej nie! Są jednak chwytliwe przez co spełniają swoją rolę.
Cechy clickbaitów
Clickbaity głównie charakteryzują się:
- wzbudzeniem ciekawości u odbiorcy,
- obietnicą szybkiego rozwiązania problemu odbiorcy (np. szybkie wzbogacenie, lek na jakąś chorobę),
- wpływanie na emocje,
- rozprzestrzenianie fake newsów,
- chaos i dezinformacja,
- krzykliwość (używanie wyłącznie wielkich liter, posługiwanie się wykrzyknikami);
- intensywność kolorów;
- nietypowość grafik.
Po co tworzy się clickbait?
Jak widać już po ich cechach – by przyciągnąć uwagę odbiorcy! Następnie wcisnąć mu nawet nie koniecznie w 100% brednie jednak treści, które nie do końca odpowiadają temu czego on szukał bądź się interesuje. W pewnym sensie przypominają więc brukowce. Tylko takie internetowe.
Dlaczego użytkownicy nie lubią clickbaitów?
Jak nie trudno się domyśleć odbiorcy nie lubią clickbaitów bo:
- wprowadzają ich w błąd,
- nie odpowiadają temu co zapowiada nagłówek,
- marnują ich cenny czas, który mogli by poświęcić na treści, które naprawdę ich interesują oraz odpowiadają na pytania,
- wprowadzają zamęt i dezinformację.
Dodatkowo niepożądanym działaniem może okazać się pomijanie wartościowych treści, które tak naprawdę dają treścią odpowiedz.
źródła:
- https://www.artefakt.pl/blog/epr/clickbait-co-to-jest
- https://semcore.pl/dobry-i-zly-clickbait-zobacz-przyklady-i-zmien-swoj-email-marketing/
W branży IT jestem już od 2007 roku. W tym czasie zajmowałam się głównie tematyką pozycjonowania i budowy stron internetowych. Hobbistycznie zajmuje się fotografią, podróżami (głównie tymi mikro). Interesuje się mitologią (Nordycką, Grecką i Rzymską) i historią.