Obecnie w marketingu, ale nie tylko bardzo często stosuje się anglojęzyczne określenia. Jednym z nich jest właśnie słowo branding. Nie ma chyba jednak sensu dokładnie go tłumaczyć. A na chwilę obecną możemy przyjąć, że odnosi się ono do kreowania marki.
Nie mówimy tu jednak o marce firmy, ale również o marce osobistej. Branding ma bowiem za zadanie budowanie świadomości w oczach odbiorców i klientów.
Co oznacza słowo branding?
Branding jest więc procesem:
- budowania,
- utrzymywania,
- i rozwijania wizerunku marki,
Stosuje się go do budowanie unikalnego wizerunku marki na tle konkurencji. Dlatego też w brandingu istotna jest:
- strategia działania marki,
- spójny przekaz komunikatów,
- spójność wizualna,
- wysoka jakość produktów,
- aktywne reagowanie na potrzeby klientów.
W praktyce więc często stosuje się np. szablony grafik, o spójnej kolorystyce, hasła reklamowe (np. Volkswagen – „das auto”).
Co ma wpływ na markę?
Na markę ma wpływ wiele różnych czynników. Spowodowane jest to tym, że „branding” zawiera w sobie bardzo dużo różnych elementów, których zadaniem jest budowanie świadomości.
Zaliczamy do nich:
- archetyp marki,
- nazwę firmy / marki / w przypadku marki osobistej to w jaki sposób chcemy się przedstawiać,
- strategię marketingową,
- sposoby i strategię komunikacji z odbiorcom docelowym,
- wartość marki, co chcemy za jej pomocą przekazać,
- reklama i promocja,
- różne inne czynniki mogące mieć wpływ na naszą markę (np. działania konkurencji).
Jaki powinien być brand?
To dość dobre pytanie, przede wszystkim brand powinien być:
- spójny pod względem przekazu oraz graficznym,
- musi współgrać z tym czym zajmuje się firma,
- pasować do oferowanego produktu,
- jeśli mamy „hasło reklamowe” powinno odzwierciedlać działanie firmy np.
- volkswagen → „Das auto”
- Apple → “Think different”
Po co to robimy? – aby zapaść w pamięć naszym potencjalnym klientom, odróżnić się lub zbudować pozycję na rynku.
Część firm, osób nie kończy jedynie np. na wyborze kolorów marki i wyborze hasła. Niekiedy też wprowadzają cechy swojej działalności w swój wygląd. Poprzez np. garderobę (ubrania), gadżety w kolorach nawiązujących do ich marki, czasem farbują włosy (np. pasemka, końcówki w kolorze marki).
W branży IT jestem już od 2007 roku. W tym czasie zajmowałam się głównie tematyką pozycjonowania i budowy stron internetowych. Hobbistycznie zajmuje się fotografią, podróżami (głównie tymi mikro). Interesuje się mitologią (Nordycką, Grecką i Rzymską) i historią.