Czym jest Branding?

Czas czytania 2 minuty

Obecnie w marketingu, ale nie tylko bardzo często stosuje się anglojęzyczne określenia. Jednym z nich jest właśnie słowo branding. Nie ma chyba jednak sensu dokładnie go tłumaczyć. A na chwilę obecną możemy przyjąć, że odnosi się ono do kreowania marki.

Nie mówimy tu jednak o marce firmy, ale również o marce osobistej. Branding ma bowiem za zadanie budowanie świadomości w oczach odbiorców i klientów.

Co oznacza słowo branding?

Branding jest więc procesem:

  • budowania,
  • utrzymywania,
  • i rozwijania wizerunku marki,

Stosuje się go do budowanie unikalnego wizerunku marki na tle konkurencji. Dlatego też w brandingu istotna jest:

  • strategia działania marki,
  • spójny przekaz komunikatów,
  • spójność wizualna,
  • wysoka jakość produktów,
  • aktywne reagowanie na potrzeby klientów.

W praktyce więc często stosuje się np. szablony grafik, o spójnej kolorystyce, hasła reklamowe (np. Volkswagen – „das auto”).

Co ma wpływ na markę?

Na markę ma wpływ wiele różnych czynników. Spowodowane jest to tym, że „branding” zawiera w sobie bardzo dużo różnych elementów, których zadaniem jest budowanie świadomości.

Zaliczamy do nich:

  • archetyp marki,
  • nazwę firmy / marki / w przypadku marki osobistej to w jaki sposób chcemy się przedstawiać,
  • strategię marketingową,
  • sposoby i strategię komunikacji z odbiorcom docelowym,
  • wartość marki, co chcemy za jej pomocą przekazać,
  • reklama i promocja,
  • różne inne czynniki mogące mieć wpływ na naszą markę (np. działania konkurencji).

Jaki powinien być brand?

To dość dobre pytanie, przede wszystkim brand powinien być:

  • spójny pod względem przekazu oraz graficznym,
  • musi współgrać z tym czym zajmuje się firma,
  • pasować do oferowanego produktu,
  • jeśli mamy „hasło reklamowe” powinno odzwierciedlać działanie firmy np.
    • volkswagen → „Das auto”
    • Apple → “Think different”

Po co to robimy? – aby zapaść w pamięć naszym potencjalnym klientom, odróżnić się lub zbudować pozycję na rynku.

Część firm, osób nie kończy jedynie np. na wyborze kolorów marki i wyborze hasła. Niekiedy też wprowadzają cechy swojej działalności w swój wygląd. Poprzez np. garderobę (ubrania), gadżety w kolorach nawiązujących do ich marki, czasem farbują włosy (np. pasemka, końcówki w kolorze marki).

Komentarze