Czym jest Marka?

Czym jest Marka?
Czas czytania 2 minuty

W dzisiejszych czasach określenie czym jest marka może być zdecydowanie trudniejsze niż jeszcze kilka lat temu. Rynek bowiem ciągle ewoluuje przesuwając granice, z których istnienia nie musieliśmy sobie nawet zdawać sprawy.

Co to jest marka – definicja

Zazwyczaj za markę (ang. Brand) uznajemy nie materialną rzecz, byt niosący ze sobą jakąś wartość. Zazwyczaj marki posiadają:

  • nazwę,
  • logo bądź symbol (symbole),
  • charakterystyczną kolorystykę,
  • czasami włącza się do tego również muzykę,
  • reprezentują określoną firmę, produkt, organizację lub osobę,
  • jej nazwa może, ale nie musi pokrywać się z nazwą prowadzonej przez firmę / osobę działalności.

Warto wiedzieć, że nazwa marki niekoniecznie musi pokrywać się z nazwą firmy. Może być ona bowiem tworzona jedynie pod określoną grupę produktów lub usług. Taka sytuacja ma miejsce np. w firmach produkujących gry komputerowe. Gdzie seria gier sama w sobie może być marką.

By jednak uzyskać taki efekt trzeba również też pomyśleć o dobrym Brandingu.

Dlaczego firmy tworzą różne marki?

Stworzenie przez firmę oddzielnej marki pozwala im na łatwiejsze manipulowanie:

  • cenami produktów,
  • dostępnymi usługami, produktami,

Tworzenie nowej marki może więc umożliwić firmie:

  • wejście na nowy rynek (do tej pory nie związany z jej firmą), bez konieczności zakładania nowej działalności gospodarczej / firmy,
  • wprowadzenie nowych produktów i / lub usług
    • w innych cenach niż te standardowe (niższej lub wyższej).

Jakie rodzaje marek spotykamy?

Marki możemy podzielić na wiele różnych sposobów. W zależności od tego jakie ich cechy i funkcje weźmiemy pod uwagę. Dlatego też można spotkać się różnego typu podziałami. Ja na potrzeby tego artykułu zdecydowałam się na dość tradycyjny i prosty podział czyli na:

  • markę osobistą (personalną),
  • markę produktu, usługi,
  • markę firmową.

Podział ten nie jak widać nie jest przypadkowy i odzwierciedla to czym się zajmuje dana marka lub to kto jest jej właścicielem. Oczywiście to nie jedyny możliwy podział marek. Czasami można spotkać się z podziałem na markę rodzinną, indywidualną, producenta i pośrednika.

Marka osobista

Marka osobista zwana także personalną ma głównie za zadanie promowanie konkretnej osoby i / lub osób obracających się wokół niej. Najczęściej tworzy się ją by uzyskać rozpoznawalność. Tworzone są np. przez 

  • aktorów,
  • artystów (np. malarzy, graficiarzy, pisarzy),
  • sportowców,
  • influencerów,
  • inwestorów,
  • wynalazców,
  • autorów blogów,
  • w mediach społecznościowych (np. na YouTube, Instagram)

Marki takie mają ludzką twarz, z którą można się:

  • identyfikować,
  • potępić,
  • podziwiać.

Tego typu marki posiadają np. piłkarz Cristiano Ronaldo czy właściciel Tesli Elon Musk.

Marka produktu, usługi,

Jest to marka obracająca się wokół określonego produktu lub usługi. Tego typu marka może być więc samodzielną jednostką lub częścią innej większej marki (firmy). Wbrew pozorom takich marek jest całkiem sporo.

Przykładem takiej marki może być np. Nivea, znana marka kosmetyków należąca do Beiersdorf (firmy, która jest marką sama w sobie).

Marka firmowa

Marka firmowa jest to marka tworzona wokół określonej firmy oraz jej produktów i usług. W praktyce może być to dowolny typ firmy np. o charakterze:

  • lokalnym,
  • krajowym,
  • rodzinnym,
  • globalnym,

Każdy z tych podtypów na swój sposób jest inny. Począwszy od grupy docelowej (kto jest ich docelowym klientem) po sposób funkcjonowania firma.

Wizerunek marki

Jedną z rzeczy, na których powinno zależeć właścicielom marek jest budowanie odpowiedniego wizerunku marki. Często jednak łatwiej powiedzieć niż zrobić. W końcu zaczynając działalność często mamy głowę pełną pomysłów. Co prawda z ich realizacją różnie bywa podobnie jak z wizją tego co chcemy osiągnąć.

Dlatego też warto jest przeprowadzić proces Brandingu. Ułatwi nam to dalsze postępowanie.

źródła:

Komentarze