Co to jest CTA (Call to action)? Jakie ma zadanie?

Reading Time: 2 minutes

CTA to skrót, który w ostatnich latach stał się całkiem popularny. Mówi o nim wielu marketingowców, twórców stron internetowych czy nawet pozycjonerów. Jednak co właściwie oznacza ten skrót i co się pod nim kryje?

Co to jest CTA?

CTA to skrót od angielskich słów Call To Action jest to więc zawołanie do akcji, jakiegoś działania. Głównym jego zadaniem jest wywołanie jakieś określonej reakcji u odbiorcy / klienta – zachęcenie go do zrobienia określonej czynności. Taką czynnością na jakiej będzie nam zależało będzie np.

  • wypełnienie formularza,
  • sprawdzenie oferty,
  • pobranie pliku,
  • zapis do newsletteru.

CTA zazwyczaj jest tworzony w formie przycisku, banera lub linku. Umieszczonego w taki sposób by nie zlewał się z resztą treści. Jednocześnie jednak nie powinien zbytnio od niej odstawać. W końcu stanowi jego integralną część a nie dodatek. Dlatego też trzeba zadbać o jego prezentację oraz treść.

Jak powinien wyglądać CTA

Kolejnym ważnym elementem dobrego CTA jest jego wygląd / sposób prezentacji. Nie może on być bowiem byle jaki. Nie może on bowiem zbytnio zlewać się z resztą tekstu (czy to na stronie czy w wiadomości). Dlatego też istotna jest jego:

  • forma prezentacji,
    • przycisk,
    • tekst,
    • baner.
  • krój pisma (czytelny),
  • kolor (najlepiej wyróżniający się na tle innych elementów).
źródło: kissmetrics
źródło: kissmetrics dobór kolory

Treść, którą umieścimy w CTA

Treść jaką umieścimy w CTA nie powinna być zbytnio skomplikowana. Nie może też być zbyt długa. Najlepiej by było to proste łatwe w interpretacji polecenie takie jak:

  • pobierz,
  • sprawdź,
  • czytaj dalej.

Innymi sformułowaniami, które również można użyć w CTA są:

  • dwa w cenie jednego,
  • 1+1 Gratis,
  • oferta wygaśnie o północy,
  • tylko do północy.

Im prostszy tekst tym lepiej. Zbyt długi tekst mógł by bowiem zniechęcić odbiorcę przed wykonaniem określonego polecenia. Bo jak na pewno już pamiętamy dużo ludzi skanuje stronę i tylko czyta jej fragmenty.

W tym miejscu polecam zapoznać się z kilkoma innymi moimi artykułami (pomogą ci one zrozumieć o czym tutaj piszę):

Kiedy stosujemy CTA?

Jak już pisałam wcześniej CTA stosujemy kiedy chcemy przyciągnąć uwagę odbiorcy, aby ten wykonał dla nas określoną czynność. W związku z tym musimy też pamiętać żeby nie przesadzać z jego ilością oraz by wybrać dla niego jak najlepsze lokalizacje.

Bardzo dużo osób nie wychodzi poza pierwsze okno ładowania. Dlatego też warto by przycisk, link lub grafika, która ma pełnić tę rolę znalazła się właśnie w tym miejscu. Kolejnym dobrym miejscem będą okolice stopki. Część odbiorców może tam chcieć zajrzeć szukając danych kontaktowych firmy lub nadawcy.

W jakich miejscach najczęściej można się z nimi spotkać?

Najczęściej stosuje się je w:

  • newsletterach,
  • mailingach,
  • na stronie kontakt,
  • landingpage.

Jak widać CTA nie jest więc rzadkością i podczas tworzenia treści mających przyciągnąć uwagę odbiorcy warto o nim pomyśleć.

Komentarze