Czym jest CTR i dlaczego jest dla nas ważny?

Reading Time: 2 minutes

CTR czyli Click-through rate to nic innego jak współczynnik klikalności (np. w link zamieszczony na stronie). Brzmi może na początku trochę dziwnie jednak jest to bardzo istotny wskaźnik.

Co to jest CTR?

Jak już wspomniałam CTR to współczynnik kilkalności, pojęcie to interesuje głównie marketingowców chociaż moim zdaniem jest to duży błąd. Określa on bowiem procent stosunku wyświetlenia danego linku (np. w wynikach wyszukiwania, w reklamach) do ilości kliknięć w niego. Jednym słowem im większy CTR tym lepiej dla konkretnej witryny (bo cieszy się ona większą popularnością).

Przykładowo jeśli dana podstrona była wyszukiwana 100 razy, ale tylko 30 razy ktoś na nią wszedł to CTR wyniesie 30%.

Większość ludzi (np. właścicieli stron, sklepów) nie bardzo interesuje się tym wskaźnikiem a to duży błąd. Wbrew pozorom bowiem wysoka pozycja witryny w wynikach wyszukiwania organicznego i płatnego niczego nie gwarantuje. To ilość wejść do serwisu jest istotna.

Duża ilość wyświetleń i mała ilość wejść może jakiś problem.

Jaki jest dobry wynik CTR?

Wbrew pozorom dobry wynik może nie być aż tak oczywisty. Wszystko bowiem zależy od precyzji słowa kluczowego za pośrednictwem, którego trafiono na naszą witrynę. Frazy te mogą być bowiem:

  • proste, ogólne, krótkie
  • precyzyjne
  • dłuższe

W przypadku prostych krótkich fraz CTR wynosi około 8% to nie musimy się specjalnie martwić. Jest tak dlatego, że nie koniecznie odbiorcy szukali takich treści, produktów jakie my oferujemy.

Jeśli jednak jest to długa lub precyzyjna fraza to zły znak. Oznaczać to może, że coś jest nie tak z informacją jaka pokazuje się w wynikach wyszukiwania.

Na co wskazuje niski CTR

Niski wskaźnik CTR może być wskazywać na to, że popełniamy jakiś błąd. Być może chodzi o:

  • niedopasowanie treści do grupy docelowej (albo w ogóle kierujemy ją do złego odbiorcy),
  • małą czytelność reklam (np. za dużo treści, źle dobrane kolory, zły układ),
  • niewłaściwe ułożenie jakiś elementów lub ich brak w treści strony / reklamy,
  • źle dobrane słowa kluczowe.

Co możemy zatem zrobić? Najlepiej jeszcze raz wszystko przeanalizować i spróbować zoptymalizować obiekt, którego CTR chcemy poprawić.

Co ma wpływ na wynik CTR?

W zależności od tego czego CTR obliczamy musimy uwagę zwrócić na różne rzeczy. W przypadku wyników wyszukiwania istotne będą elementy takie jak:

  • Tytuł strony internetowej,
  • Adres URL strony,
  • Meta description,
  • Dane strukturalne,
  • Szybkość ładowania strony.

Z kolei jeśli chodzi o kampanie email na wynik CTR wpływ może mieć

  • Mała widoczność linku,
  • Brak linków w wiadomości,
  • Niewłaściwa pora wysłania wiadomości,
  • Zbyt duża ilość linków w wiadomości,
  • Odbiorcy nie są zainteresowani treścią wiadomości,
  • Wiadomość nie jest dostosowana do różnych urządzeń (nie jest w technologii RWD),
  • Brakuje zasobów w wiadomości np. zdjęć.

Jak widzicie CTR może być bardzo użyteczny. Pokazuje nam bowiem aktualne zainteresowanie naszą ofertą.

źródła:

Komentarze