Co to jest dyrektywa Omnibus? Kogo ona dotyczy?
|

Co to jest dyrektywa Omnibus? Kogo ona dotyczy?

Czas czytania 2 minuty

Nie wiem czy wiesz czym jest i czego dotyczy dyrektywa Omnibus nie mniej jednak na pewno miałeś do czynienia z jej konsekwencjami. Detektywa ta weszła bowiem w życie na początku 2023 roku.

Na czym polega dyrektywa Omnibus?

Nie jestem prawnikiem ani radcą prawnym dlatego też to co poniżej napiszę będzie w pewnym sensie moją własną interpretacją i pełni jedynie formę informacyjna, że coś takiego istnieje. W każdym bądź razie głównym zadaniem dyrektywy Omnibus jest ochrona praw konsumentów. Przy jednoczesnym nałożeniu na firmy (przedsiębiorców) dodatkowych wymagań i obowiązków. Dotyczy to głównie firm zajmujących się sprzedażą towarów takich jak e-sklepy oraz platformy marketplace (tak chodzi o szeroko rozumiane sklepy internetowe i sprzedaż online).

Zgodnie z ustawą głównym obowiązkiem jest sprzedawców jest informowanie klientów o :

  • aktualnych cenach (tu nic nie uległo zmianie),
  • w przypadku promocji o cenie promocyjnej,
  • Nowość -> Najniższa cena produktu z ostatnich 30 dni.

Chyba już rozumiesz o co chodzi w tej ustawie.

Jakich cen dotyczy Omnibus?

Dyrektywa Omnibus dotyczy w praktyce wszystkich cen (a przynajmniej powinna) w sklepach internetowych. W szczególności jednak tych, które w ostatnim czasie uległy zmianie.
Nie przestrzeganie dyrektywy wiąże się z konsekwencjami. Głównie są to kary pieniężne.

Jakich cen dotyczy dyrektywa Omnibus?

Omnibus dotyczy tylko produktów oznaczonych jako np. „w promocji”. Czyli takich, których cena w ostatnim czasie uległa zmianie.

W jakich krajach obowiązuje Omnibus?

Omnibus obowiązuje na terenie całej Unii Europejskiej.

O co chodzi z cena z 30 dni?

Z pewnością byłeś kiedyś na wyprzedaży lub promocji! Zdajesz sobie też sprawę, że nie masz 100% pewności, że prezentowana cena na pewno jest korzystna. Wiele sklepów często podnosi bowiem cenę produktu przed jej obniżką. I tu wchodzi Omnibus. O ile w tradycyjnym sklepie wyegzekwować się jej nie da to w Internecie już tak. Sprzedawca jest bowiem zobligowany by podać najniższą z cenę z ostatnich 30 dni.

W efekcie na stronie produktu objętego promocją muszą znajdować się 3 ceny.

  • Aktualna cena,
  • Cena przed obniżką,
  • Najniższa cena produktu z ostatnich 30 dni,

Celem dyrektywy jest więc utrudnienie wprowadzania w błąd klientów, kupujących. Jeśli cena z przed 30 dni jest niższa od obecnej na promocji może to oznaczać, że duża promocja się już skończyła lub, że celowo jesteśmy wprowadzanu w błąd.

Warto przeczytać

Nie jestem prawnikiem odsyłam was wiec do bardziej profesjonalnych specjalistów po więcej informacji

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *