Marketing 4P – co to takiego?
Być może nie zdajesz sobie z tego sprawy, ale na pewno miałeś już do czynienia z Marketingiem 4P. Marketing tego typu jest bowiem stosunkowo dość powszechny. Co najwyżej nie wiesz, że on się tak nazywa.
Co to jest marketing 4P?
Nazwa marketing 4P pochodzi jak wiele różnych określeń z języka Angielskiego. Gdzie odnosi się do 4 słów zaczynających się na tą właśnie literę „P”. Kolejność czasem ulega zmianie, nie mniej jednak chodzi o:
- product (produkt),
- price (cena),
- promotion (promocja),
- place (dystrybucja).

Koncepcję tę zaproponował profesor E. Jerome McCarthy w swojej książce pt. Basic Marketing: A Managerial Approach. W momencie wydania książki marketing był dopiero rozwijającą się dziedziną, dlatego można ją uznać za podwaliny. Jej zadaniem jest pomóc określić cele biznesowe jak również zaplanować kolejne działania, które przybliżą nas do naszego celu. By lepiej to zrozumieć warto przyjrzeć się uważniej co kryje się pod słowami tworzącymi ten skrót.
- product (produkt) – a konkretnie wartość jaką on ze sobą niesie. Chodzi nam nie tylko o jakość artykułu, usługi, ale też jego:
- wygląd, estetykę opakowania, formę prezentacji,
- markę,
- emocje które wzbudza u klienta,
- gwarancje,
- itp.;
- price (cena) – czyli wydatek jaki ponosi konsument by zaspokoić swoje potrzeby. Na ostateczny koszt składa się jednak wiele różnych elementów takich jak:
- polityka cenowa firmy,
- wydatki jakie zostały poniesione wytworzenie towaru,
- dystrybucja,
- koszty promocji;
- promotion (promocja) – chodzi o wszystkie czynności, które wykorzystujemy do promowania oraz informowanie potencjalnych konsumentów o marce firmy, usłudze lub produkcie. Dodatkową funkcją jest budowanie świadomości marki lub przypominanie o jej istnieniu.
- place (dystrybucja lecz także miejsce dystrybucji) – czyli gdzie można nabyć dany produkt, usługę. Jakie mamy kanały dystrybucji z pomocą, których docieramy do klientów. Istotna jest lokalizacja naszych sklepów (czy są to sklepy stacjonarne, online)
Na czym polega koncepcja 4P i 5P?
Wraz z rozwojem marketingu wielu specjalistów dochodzi do wniosku, że tradycyjny marketing 4P jest nie wystarczający. Powoduje to tworzenie różnych nowych koncepcji, z których część to tak naprawdę zaktualizowana wersja 4P. W ten sposób powstały koncepcje takie jak 5P czy 7P. Czy chociażby MIX łączące w sobie te założenia oraz marketing 4C (czyli takim, który za punkt odniesienia bierze klienta a nie produkt). Na dodatkowe P składają się więc pojęcia takie jak:
- people (ludzie) – element ten odnosi się do osób, które mają bezpośredni kontakt z klientem,
- processes (proces) – konkretnie chodzi o mechanizmy dzięki, którym działa firma, jej
- logistyka,
- formy dostawy,
- finalizacja zakupu,
- wydajność,
- physical evidence (dowód fizyczny) – chodzi o różnego typu dowody, fizyczne ale nie tylko (np. opinie w Internecie) wpływające na wygląd firmy w oczach klientów.

Podsumowanie
Obecnie wiele osób uważa, że marketing typu 4P przestaje się sprawdzać. W sumie to ja się nawet z tym zgadzam, chociaż muszę przyznać, że czasem w dalszym ciągu się on sprawdza. Nie ma bowiem czegoś takiego jak uniwersalne zasady. Czasem bowiem to co sprawdza się w przypadku jednych firm jest gwoździem do turmy innych. Moim zdaniem najrozsądniej jest stosować marketing MIX przynajmniej na Polskim rynku, który pod wieloma względami jest dość trudnym i specyficznym rynkiem.
źródła:
- https://1stplace.pl/blog/marketing-4p-definicja-kluczowe-elementy-i-praktyczne-przyklady/
- https://advertising.amazon.com/pl-pl/library/guides/4ps-of-marketing
- https://getso.pl/marketing-internetowy/marketing-mix-czym-jest-model-4p/
- https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-marketing-mix-cz-1
W branży IT jestem już od 2007 roku. W tym czasie zajmowałam się głównie tematyką pozycjonowania i budowy stron internetowych. Hobbistycznie zajmuje się fotografią, podróżami (głównie tymi mikro). Interesuje się mitologią (Nordycką, Grecką i Rzymską) i historią.