Praktycznie każdy z nas korzysta z mediów społecznościowych w mniejszym lub większym stopniu.
Jednak już nie każdy robi to w taki sam sposób! W praktyce więc można każdego z nas przydzielić do jakieś grupy różnego typu użytkowników. Oczywiście w zależności od tego jakie formy zachowania czy czy wykonywanych czynności weźmiemy pod uwagę możemy tych podziałów dokonać w inny sposób. Dziś jednak pokażę wam taki podział pod względem zachowania.
Spis treści
Podział użytkowników na różne typy
Oczywiście podział ten nie jest moim pomysłem. Natknęłam się na niego przeglądając różne strony internetowe i wydał mi się w miarę udany.
Online 24/7
Praktycznie każdy z nas zna taką osobę. Dostępna jest ona w mediach społecznościowych prawie cały czas – każdego dnia musi coś publikować. Po wejściu na jej profil można dowiedzieć się naprawdę dużo informacji o niej samej.
Ich działania często wychodzą poza portale społecznościowe. Zakładają oni różnego typu blogi, fanpage i zaczynają współpracę z różnymi markami. Czasami za tego typem „użytkownika” kryje się więcej niż jedna osoba i tylko udają, że są jedna osobą. Ma to miejsce np. kiedy ktoś prowadzi działalność gospodarczą wokół marki własnej.
Hejterzy
Jest to grupa osób jak wskazuje sama nazwa krytykująca wszystko. Nie przemawiają do nich żadne argumenty, uważają że wiedzą wszystko najlepiej. Mogą oni niektóre osoby śmieszyć – jednak stanowią poważne zagrożenie dla marek rozwijających się w Internecie.
Część z tych osób jest tak naprawdę nie szczęśliwa i sfrustrowana. Swoją złość przenoszą na inne osoby, którym zazdroszczą „sukcesu”.
Komentatorzy
Ta grupa jak wskazuje nazwa lubi wdawać się w różnego typu dyskusje. To jeden z bardziej pożądanych typów dla użytkowników prowadzących firmy. Grupa ta może jednak budzić mieszane uczucia u innych użytkowników – prowokując ich do dyskusji.
Niewidoczni – Bierni
Są to użytkownicy, którzy posiadają konta w portalach społecznościowych, ale praktycznie ich nie wykorzystają lub tylko sporadycznie (Jak ja Twitter ?). Praktycznie nie komentują chyba że muszą – nie lubią też dzielić się informacjami o sobie.
Antyużytkownik
Nie byłam pewna czy w tym zestawieniu umieścić tę grupę. Znajdują się w niej „profile” należące do zwierząt czy fikcyjnych postaci. Równie dobrze mogła by być ona częścią kolejnej. Chociaż chyba nikt nie oczekuje że kot prowadzi swój własny profil – od razu wiadomo że to prawdopodobnie jego właściciel.
Nowa tożsamość
Użytkownicy tego typu to osoby, które chcą być w sieci kimś innym lub też podawać się za kogoś innego. Traktują więc internet jako szanse na nowe życie. Jednak mogą też stanowić pewne zagrożenie – szczególnie jeśli udają kogoś innego lub mają nie konieczne uczciwe zamiary.
źródła:
- http://www.webidea.pl/sa-typy-uzytkownikow-social-media/
- https://sasdesign.pl/typy-uzytkownikow-mediow-spolecznosciowych/
- https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/ludzieistyle/1600939,1,9-typow-uzytkownikow-facebooka.read
W branży IT jestem już od 2007 roku. W tym czasie zajmowałam się głównie tematyką pozycjonowania i budowy stron internetowych. Hobbistycznie zajmuje się fotografią, podróżami (głównie tymi mikro). Interesuje się mitologią (Nordycką, Grecką i Rzymską) i historią.