Tworzenie co chwilę nowych treści (artykułów, filmów, grafik, ankiet) na bloga, czy do aktualności (np. w mediach społecznościowych), nie należy w cale do takich łatwych zadań. Powiedziała bym, że jest to wręcz może nie tyle trudne co męczące.
Być może nie na początku kiedy posiadamy jeszcze mnóstwo pomysłów i zapału. Jednak z czasem to się zmienia. Szukanie nowych tematów i zbieranie materiałów źródłowych zaczyna zabierać nam coraz więcej cennego czasu. Czasu, który można by poświecić na jakieś inne cele. Takie jak np. przygotowanie jednego dłuższego artykułu, ankiety czy chociaż by promocję i sprzedaż naszych produktów.
Spis treści
Tworzenie nowych treści bywa problematyczne!
Produkowanie nowego contentu na po pewnym czasie nawet jak byśmy byli nie wiadomo jak kreatywni z upływem czasu jest coraz bardziej problematyczne. W pływ na to ma wiele różnych czynników. W moim przypadku np.
- brak zainteresowania tematem u odbiorcy z powodu nie zgrania w czasie
- mój blog ma ponad 12 lat,
- część osób wykazuje zainteresowanie tematami, które omawiałam 8-9 lat temu,
- poszłam dalej podczas gdy moim odbiorcy nie zawsze są gotowi na nowości.
- działaniami konkurencji,
- być może złą formą przekazu – tekst zamiast filmu.
- zmęczeniem ciągłą pracą.
Największym problemem dla mnie i innych twórców jest szukanie nowych treści. I tak jak już wspomniałam może to też spowodować, minięcie się z tematyką u odbiorców. A nawet jeśli jakimś cudem udało by się nam pozostać w tematyce to każdy kolejny artykuł będzie coraz trudniejszy do stworzenia.
Co ma wpływ na content (artykuł, post)
Musimy pamiętać z czym wiąże się stworzenie nowego wartościowego artykułu:
- szukaniu wartościowych źródeł,
- następnie musimy je przeczytać,
- poświęcić niekiedy sporą ilości czasu na dogłębne (lub też nie) tematu,
- by na koniec usiąść i napisać tekst lub stworzyć inną formę contentu (np. filmu, podcastu).
Wielu twórców twierdzi też, przy tego typu pracy można odnieść wręcz wrażenie jak byśmy byli zatrudnieni na dodatkowy etat. Co gorsza nikt im za niego nie zapłaci (przypominam czas to też pieniądz). Czasem prowadzą też zbiórki darowizn, ale to czy ktoś im coś da zależy od grupy docelowej.
Ponowne użycie gotowej, wcześniej stworzonej treści?!
W praktyce jednak, nie zawsze musimy tworzyć coś nowego! Kiedy tworzymy np. bloga przez wiele lat czy prowadzimy sklep posiadamy już dużo treści. Materiałów, które można ponownie wykorzystać! Czyli jak gdyby poddać recyklingowi.
Czym jest recykling treści?
Z pewnością każdy z was spotkał się kiedyś z określeniem „recyklingiem”. W naszym codziennym życiu mamy z nim do czynienia kiedy np. ze starych plastikowych butelek produkuje się produkty takie jak opony czy różnego typu materiały poliestrowe. Pisze na nich później, że są efektem recyklingu. W praktyce i założeniu chodzi jednak o ponowne wykorzystanie zasobu. Czasami nawet takiego, który uważamy za skończony i zbędny po pewnym czasie. Analogicznie będzie z treściami (artykułami, grafikami, video, film).
Tak więc recykling treści to ponowne wykorzystanie stworzonych wcześniej materiałów jednak w nieco zmienionej formie. Nie chodzi tu jednak o publikowanie co chwilę tych samych treści. W końcu nie możemy w mediach społecznościowych czy w mailingu wysyłać co chwilę tego samego obrazka czy artykułu. Trzeba to robić z głową lub pomysłem.
Jak ponownie użyć już wcześniej stworzone treści?
Istnieje wiele metod na to by ponowienie wykorzystać wcześniej przygotowane treści, które zalegają na naszych stornach, blogach czy w mediach społecznościowych. Można więc:
- zaktualizować istniejący artykuł o nowe informacje,
- zrobić z niego (i być może innego artykułu) e-book,
- stworzyć infografikę na bazie istniejącej już treści,
- wykonać podsumowanie przeprowadzonego jakiś czas wcześniej webinaru,
- zrobić z artykułu podcast lub wideo,
To oczywiście przykłady. Bo ograniczeniem czasem bywa jedynie nasza własna wyobraźnia.
Dlaczego warto recyklingować treści?
Recykling treści jest bardzo dobrym rozwiązaniem ponieważ oszczędza nam dużo czasu. Często też nie musimy nigdzie niczego szukać bo większość materiałów już posiadamy.
Dodatkowo recykling może pomóc nam przygotować treści w innych formatach jakie obecnie już posiadamy. Dzięki czemu będziemy mogli dotrzeć z nimi do nowego grona odbiorców. Materiały te później można też użyć w mediach społecznościowych. Czasami w miejscach gdzie wcześniej nie było na nie miejsca.
Częste błędy popełniane podczas recyklingu
Najczęstszym błędem przy recyklingu jest wykorzystywanie ciągle tych samych treści w dokładnie takiej samej formie. Recykling to nie duplicate content czyli duplikowanie treści. Nie chcemy więc powielać takich samych treści a je odświeżyć (zaktualizować) lub dostarczyć w nowym formacie. Tak by nie nudzić docelowych odbiorców.
Bardzo często zapomina się również o aktualności danego contentu. Treści potrafią się bowiem dezaktualizować a nam zależy na jak największej wiarygodności.
źródła:
- https://www.semstorm.com/pl/blog/content-marketing/recykling-tresci-na-czym-polega
- https://www.ideoforce.pl/akademia/recykling-tresci-rewolucja-w-content-marketingu,577.html
W branży IT jestem już od 2007 roku. W tym czasie zajmowałam się głównie tematyką pozycjonowania i budowy stron internetowych. Hobbistycznie zajmuje się fotografią, podróżami (głównie tymi mikro). Interesuje się mitologią (Nordycką, Grecką i Rzymską) i historią.