Recykling treści – na czym polega?

Reading Time: 3 minutes

Tworzenie praktycznie co tydzień nowych treści takich jak artykuły, filmy czy grafiki dla wielu właścicieli blogów, stron internetowych czy osób działających w social mediach bywa bardzo trudne.

Być może nie na początku kiedy posiadamy jeszcze mnóstwo pomysłów. Jednak z czasem to się zmienia. Szukanie nowych tematów i zbieranie materiałów źródłowych zaczyna zabierać nam coraz więcej cennego czasu. Czasu, który można by poświecić na inne cele. Takie jak np. przygotowanie jednego dłuższego artykułu, ankiety czy chociaż by promocję i sprzedaż naszych produktów.

Tworzenie nowych treści bywa problematyczne!

Tworzenie co chwilę nowych treści (content marketing) wymaga od nas nie tylko szukania nowych tematów. Z biegiem czasu nie wiadomo jak byśmy byli kreatywni będzie to nam przychodziło coraz trudniej. Dodatkowo nawet jeśli już wybierzemy temat to musimy pamiętać też o:

  • szukaniu wartościowych źródeł,
  • następnie musimy je przeczytać,
  • poświęcić niekiedy sporą ilości czasu na dogłębne (lub też nie) tematu,
  • by na koniec usiąść i napisać tekst lub stworzyć inną formę contentu (np. filmu, podcastu).

Często przy tego typu pracy można odnieść wręcz wrażenie jak byśmy byli zatrudnieni na dodatkowy etat. Co gorsza nikt nam za niego nie zapłaci (przypominam czas to też pieniądz).

W praktyce jednak, nie zawsze musimy tworzyć coś nowego! Kiedy tworzymy np. bloga przez wiele lat czy prowadzimy sklep posiadamy już dużo treści. Materiałów, które można ponownie wykorzystać! Czyli jak gdyby poddać recyklingowi.

wiecznie zielony tekst - evergreen content
wiecznie zielony tekst – evergreen content

Co jest recykling treści?

Z pewnością każdy z was spotkał się kiedyś z określeniem „recyklingiem”. W naszym codziennym życiu mamy z nim do czynienia kiedy np. ze starych plastikowych butelek produkuje się produkty takie jak opony czy różnego typu materiały poliestrowe. Pisze na nich później, że są efektem recyklingu. W praktyce i założeniu chodzi jednak o ponowne wykorzystanie zasobu. Czasami nawet takiego, który uważamy za skończony i zbędny po pewnym czasie. Analogicznie będzie z treściami (grafikami, video).

Tak więc recykling treści to ponowne wykorzystanie stworzonych wcześniej materiałów jednak w nieco zmienionej formie. Nie chodzi tu jednak o publikowanie co chwilę tych samych treści. W końcu nie możemy w mediach społecznościowych czy w mailingu wysyłać co chwilę tego samego obrazka czy artykułu. Trzeba to robić z głową lub pomysłem.

Sposoby na recykling treści

Istnieje wiele metod na to by ponowienie wykorzystać wcześniej przygotowane treści. Można więc:

  • zaktualizować istniejący artykuł o nowe informacje,
  • zrobić z niego (i być może innego artykułu) e-book,
  • stworzyć infografikę na bazie istniejącej już treści,
  • wykonać podsumowanie przeprowadzonego jakiś czas wcześniej webinaru,
  • zrobić z artykułu podcast lub wideo,
Recykling treści co to jest i na czym polega
recykling treści co to jest

To oczywiście przykłady. Bo ograniczeniem czasem bywa jedynie nasza własna wyobraźnia.

Dlaczego warto recyklingować treści?

Recykling treści jest bardzo dobrym rozwiązaniem ponieważ oszczędza nam dużo czasu. Często też nie musimy nigdzie niczego szukać bo większość materiałów już posiadamy.

Dodatkowo recykling może pomóc nam przygotować treści w innych formatach jakie obecnie już posiadamy. Dzięki czemu będziemy mogli dotrzeć z nimi do nowego grona odbiorców. Materiały te później można też użyć w mediach społecznościowych. Czasami w miejscach gdzie wcześniej nie było na nie miejsca.

Częste błędy popełniane podczas recyklingu

Najczęstszym błędem przy recyklingu jest wykorzystywanie ciągle tych samych treści w dokładnie takiej samej formie. Recykling to nie duplicate content. Nie chcemy więc dublować treści a je odświeżyć lub dostarczyć w nowym formacie. Tak by nie nudzić docelowych odbiorców.

Bardzo często zapomina się również o aktualności danego contentu. Treści potrafią się bowiem dezaktualizować a nam zależy na jak największej wiarygodności.

źródła:

Grafika wykonana dzięki Canva

Komentarze